- ZSP Nr 1 w Kępnie

Idź do spisu treści

Menu główne:

Biblioteka

Ferie z książką - nowości wydawnicze 2018
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zakupiono w naszej szkole ponad 700 książek, wśród których znajdują się również i lektury szkolne (ponad 300). Biblioteka przedstawia kilka propozycji nowości wydawniczych, proponując Ci FERIE Z KSIĄŻKĄ. Przyjdź i wypożycz dla siebie, rodzeństwa lub rodziców.

Szkolne próby literackie a Kępińska Noc Poetów
Konkurs - z chwilą powstania tj. od 1999 roku - ma charakter otwarty, mogą w nim uczestniczyć uczniowie szkół ponadgimnazjalnych oraz dorośli. Pierwsza jego edycja miała charakter szkolny. Ze względu jednak na duże zainteresowanie impreza zyskała zasięg powiatowy, a od 2006 roku organizatorzy, pragnąc zainteresować uczestników swoją małą ojczyzną zaproponowali, aby w każdym zestawie utworów jeden wiersz dotyczył regionu.
Uczestnicy Biesiady Literackiej, podczas której każdego roku następuje rozstrzygnięcie konkursu i spotkanie z jury, kontynuują w życiu dorosłym swoje poetyckie zamiłowania. Można ich spotkać na wielu uroczystościach kulturalnych w Kępnie. Przykładem takiej sytuacji może być Kępińska Noc Poetów zorganizowana 24 listopada 2017 r. przez Burmistrza Miasta i Gminy Kępno oraz Kępiński Ośrodek Kultury. Symboliczną władzę tego wieczoru przejęli członkowie Kępińskiego Koła Literatów, wśród których są i uczniowie naszej szkoły, np. Monika Banaś, autorka kilku tomików poetyckich, m.in. „Popłynę szeptem”. Tej nocy nie zabrakło również uczniów i nauczycieli z naszego Zespołu. Jako jedna z pierwszych w kawiarence poetyckiej (specjalnie wydzielone miejsce dla gości) wystąpiła Maria Cierlak, która opowiedziała zebranym o powstaniu i przebiegu XVII edycjiKonkursu Poetyckiegop.n. „Szkolne Próby Literackie”, który jak się okazało w niejednym przypadku zainspirował młodych do pisania. Wśród zaproszonych gości znalazła się również Kinga Szczupak, uczennica klasyIII TE.Współautorka „Spowiedzi czarownic” opowiadała o swojej poetyckiej pasji oraz recytowała wiersze.W sali kina „Sokolnia”, gdzie odbywały się poetyckie rozmowy wystąpił również Paweł Maryniak, uczeń klasy I LOA, który zaprezentował się podczas koncertu poezji śpiewanej. Nazwiska naszych uczniów i absolwentów można znaleźć w tomiku zatytułowanym „Wiersze z Poczekalni”, który został wydany, aby uświetnić Kępińską Noc Poetów. Z tej też okazji wydano i muzyczną pamiątkę, tj. „Piosenki z Poczekalni”.
Jak widać Konkursy Poetyckiep.n. „Szkolne Próby Literackie” inspirują i mobilizują do twórczego działania.
JEŚLI WIĘC CHCESZ POŁKNĄĆ BAKCYLA POEZJI I JEDNOCZEŚNIE SPRAWDZIĆ SIĘ W TEJ DZIEDZINIE, WEŹ UDZIAŁ W XVIII EDYCJI KONKURSU. ORGANIZATORZY ZAPRASZAJĄ SERDECZNIE.

Regulamin Konkursu Poetyckiego p.n. „Szkolne Próby Literackie”

Wystawa pokonkursowa
28 listopada br. w Powiatowej Bibliotece Publicznej w Kępnie odbyła się uroczystość podsumowania VII edycji Powiatowego Konkursu Plastycznego organizowanego pod Patronatem Starosty Kępińskiego. Tym razem nadrzędne hasło wiązało się z Rokiem Conrada. Obecnie w naszej szkole można obejrzeć wystawę  pokonkursową, która jest efektem udziału biblioteki i nauczycieli w tej edycji malarskich zmagań. W następnym roku szkolnym nowa edycja, na którą już dziś zapraszamy wszystkich chętnych. Bliższych informacji na temat konkursu i wystawy udziela Małgorzata Kacprzak.

Nowości wydawnicze już w bibliotece - ZAPRASZAMY
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zakupiono ponad 700 książek, wśród których znajdują się również i lektury szkolne (ponad 300). Biblioteka przedstawia kilka propozycji nowości wydawniczych, proponując Ci święta z książką. Przyjdź i wypożycz dla siebie, rodzeństwa lub rodziców.

Zakończono realizację projektów edukacyjnych
Wychowawcy wraz z uczniami na lekcjach ZWO  w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa podjęli ciekawe problemy.
Charakter tych zajęć był różnorodny. Popularnością cieszyły się lekcje z zakresu szeroko rozumianej informatyki. Wychowawcy zauważyli problemy, które przejawiły się w tematach: Dzień z życia informatyka
czy uda się przetrwać  bez Internetu (np. klasa III TI wychowawca  Małgorzata Chyska-Drozd), Jak dbać o własne bezpieczeństwo w sieci? (Klasa IV TI, wychowawca Aleksandra Kowalek), Dzień z życia zagrożenia płynące z nadużywania Internetu i komputera (klasa III TAM, wychowawca Beata Wylęga-Grygierzec). Aby rozeznać problem nauczyciele przeprowadzali wśród uczniów ankiety, rozwiązywali quizy, analizowali filmy (np. Zaplątani w sieć cyberbulling, sexting). Z kolei, aby  uświadomić młodzieży, ile czasu w ciągu doby spędzają przy komputerze, uczniowie indywidualnie zaznaczali na schemacie tarczy zegara rozkład codziennych zajęć. Stworzone zegary swojego dnia wskazały czas spędzony w sieci i zmusiły ich autorów do przemyśleń i refleksji. Młodzież tworzyła plakaty, prezentacje multimedialne, eksponując zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.   
Inną grupę projektów stanowiły te, które miały wyrabiać w uczniach  umiejętność dążenia do  określonego celu. Działo się tak np. na zajęciach:  Motywacja
co pomaga nam, a co przeszkadza w dążeniu do celu, klasa I TAG, wychowawca Sylwia Waliszewska, Techniki szybkiego uczenia się i zapamiętywania klasa ITRM, wychowawca Katarzyna Grabicka). Uczniowie uświadamiali sobie potrzebę pozytywnego myślenia, uczyli się nakreślać cele, poznawali style uczenia oraz techniki szybkiego zapamiętywania.
 Spora ilość nauczycieli wraz z młodzieżą podjęła tematy związane z historią naszej małej ojczyzny. I tak klasa III LOA (wychowawca Maria Połomska-Wojtasik) wykonała skrypt tematyczny pt. Odkrywcze podróże kulturowe po naszym regionie, w którym zamieściła informacje na temat życia i działalności: Alicji Iwańskiej, Marii z Fredrów-Szembekowej, Pauli Wężyk i Tadeusza Potworowskiego. Z kolei uczniowie klasy III TE (wychowawca Anna Gawrońska) zebrali materiał do albumu Symbol mojej miejscowości, który przekazali do biblioteki, wzbogacając w ten sposób zbiory Szkolnego Centrum Informacji o Regionie. Inne ciekawe projekty na ten temat to: Miasto z łabędziem w tle (klasa I LOB
wychowawca  Katarzyna Górka), Kępno moja mała ojczyzna (Ewa Kowalczyk-Mikołowska, klasa II TI), Podróż po naszych miejscowościach (klasa II TAG Barbara Posiewała).
 Niemniej ciekawie prezentują się pomysły łączące treści różnych przedmiotów, czasami odległych od siebie na pierwszy rzut oka. Projekt klasy III LOB (wychowawca Joanna Brajer) „Rosinen im Kopf haben” czy „bujać w obłokach”?, czyli o odczytywaniu znaczeń i wskazywaniu źródeł wybranych związków frazeologicznych w języku polskim i niemieckim propagował naukę języka obcego, a jednocześnie wskazywał na skomplikowane frazeologizmy we współczesnej polszczyźnie. Podczas realizacji przedsięwzięć  nie zabrakło też ortograficznych łamigłówek. Uczniowie klasy II LOB (wychowawca  Ewa Wróblewska) zgłębiali wiedzę na temat określonych ptaków, których pisownia zaskakuje i sprawia kłopoty nie tylko uczniom (temat zajęć brzmiał: Cóż to znowu za muzyka?? Muszę zajrzeć do słownika/ By zrozumieć śpiew słowika, czyli o ortograficznych zagadkach świata ptaków).
 Wśród projektów pojawiły się również i te, które propagowały zasady dobrego zachowania w szkole i życiu  codziennym (Savoir-vivre
wypada, nie wypada klasa IILOA Krystyna Skiba, Savoir-vivre w życiu codziennym klasa I TI Iwona Idzikowska, Współczesny savoir-vivre klasa IV Karoliny Michalskiej). Młodzież wyłoniła Klasowego Mistrza Savoir-Vivre, tworzyła prezentacje, inscenizacje, formułowała zasady właściwego zachowania.
 W podjętych zagadnieniach znalazły się również: rozważania na temat  emocji (Miłość - piękne chwile
klasa I TE, wychowawca Marta Chrząstowska), potrzeby pomagania innym ((Wolontariat warto pomagać wychowawca Ewelina Malinowska) oraz wielkich osobowości w nauce polskiej (Maria Skłodowska- Curie kobieta, matka, geniusz - IV TG, wychowawca Beata Pietras).
 Na tym tle ciekawie prezentują się przedsięwzięcia, które  preferowały umiejętności manualne,  (uczniowie klasy II TRI wykonali zakładki do ulubionych książek (wychowawca Małgorzata Lisiecka), a uczniowie klasy IV TA w zajęciach Historia książki oraz 10 powodów, dla których warto czytać nie tylko zgłębiali wartości czytania, ale i zaprojektowali oraz wykonali przekładki biblioteczne do poszczególnych klas.
 Jak więc widać realizacja projektów w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa okazała się  ciekawą przygodą zarówno dla młodzieży jak i nauczycieli.

Biblioteka Szkolna ogłasza konkurs plastyczny
pn. Czytam, poznaję, projektuję.


Zainspiruj się książką – rusz swoją wyobraźnię – weź udział  w plastycznym konkursie realizowanym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Przyjdź do wypożyczalni, zaopatrz się w nowo zakupioną książkę, taką, którą znasz i zapamiętałeś bądź  taką, którą chcesz przeczytać i stwórz dla niej okładkę według własnego projektu.
Szkolny konkurs Czytam, poznaję, projektuję stwarza czytelnikowi możliwość zaprezentowania własnej kreatywności i pomysłowości. Twoim zadaniem jest zaprojektowanie okładki do książki zakupionej w tym roku przez Bibliotekę Szkolną w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Zasady konkursu:
• okładka musi koniecznie zawierać informacje: nazwisko i imię autora, tytuł utworu oraz umieszczony w dowolnym miejscu skrót NPRCZ (oznaczenie właściwe dla realizowanego projektu),
• obwoluta powinna nawiązywać np. do tytułu, treści tekstu lub fragmentu z zaznaczeniem stron, dopuszczalne inne rozwiązania (np. skojarzenia) przywołujące wybrany tekst,
• technika wykonania oraz format dowolny,
• prace mogą być wykonane różnorodnymi technikami: malarstwo, rysunek, malarstwo na szkle, wydzieranki, collage, prace przestrzenne, tkanina artystyczna, prace wyklejane: ziarnami, bibułą, plasteliną itp., prace z użyciem różnych materiałów takich jak: piasek, liście, ryż itp.,
• każdą pracę na odwrotnej stronie należy opatrzyć metryczką, zawierającą dane: imię i nazwisko, klasa, tytuł książki, który był inspiracją do wykonania pracy. prace przechodzą na własność organizatora i wzbogacą zbiory specjalne biblioteki szkolnej,
•  powołane przez organizatora jury dokona oceny prac, uwzględniając  ich stronę techniczną, kompozycyjną, artystyczną oraz inwencję twórczą autora,
• uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie nagród nastąpi podczas wernisażu wystawy,
• prace należy dostarczyć do biblioteki szkolnej do  8 stycznia 2018 roku. Szczegółowych informacji udziela Danuta Wabnic.

ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU  W KONKURSIE

Powiatowy konkurs plastyczny
28 listopada br. w Powiatowej Bibliotece Publicznej w Kępnie odbyła się uroczystość podsumowania VII edycji Powiatowego Konkursu Plastycznego pod Patronatem Starosty Kępińskiego pt. „Jądro ciemności” Josepha Conrada – także dla filatelisty. Organizatorami konkursu, jak co roku, byli nauczyciele-bibliotekarze powiatu kępińskiego: Anna  Wróblewska, Stefania Brzezińska-Michalska z PBP  Książnicy Pedagogicznej im. A. Parczewskiego w Kaliszu. Filia w Kępnie, Paulina Pacyna-Dawid z LO nr 1 w Kępnie, Iwona Jany z ZSP nr 2 w Kępnie oraz Małgorzata Kacprzak z ZSP nr 1 w Kępnie. Jury w składzie: Wiesław Walas – dyrektor Powiatowej Biblioteki Publicznej w Kępnie, Anna Juszczak – nauczycielka plastyki w Szkole nr 1 w Kępnie, Andrzej Weiss – naczelnik Poczty Polskiej w Kępnie oraz Edward Stankowiak – prezes Koła Polskiego Związku Filatelistów im. T.P. Potworowskiego w Kępnie przyznało wyróżnienie w konkursie uczennicy naszej szkoły – Żanecie Federowicz z klasy II TRI.
Uroczystość uświetnił występ artystyczny młodzieży z ZSP nr 2 w Kępnie, a na zakończenie zaproszono wszystkich zebranych gości oraz uczestników konkursu na poczęstunek, który przygotowała młodzież naszej szkoły z klasy IV TG: Magdalena Wróbel, Alicja Podgórska i Natalia Przybyła pod kierunkiem Beaty Ludwikowskiej. Opiekunem młodzieży w konkursie była Małgorzata Kacprzak. Wyróżnionej uczennicy gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. Zapraszamy także do obejrzenia wystawy pokonkursowej, do  Biblioteki Powiatowej w Kępnie. Wystawie towarzyszy także kolekcja znaczków filatelistycznych ze zbioru Edwarda Stankowiaka -  prezesa Kępińskiego Koła Polskiego Związku Filatelistów im. T.P. Potworowskiego.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Treść zajęć z wychowawcą jest wielopłaszczyznowa, czego przykładem może być napływająca do biblioteki dokumentacja. Niektóre klasy już skończyły realizację swojego projektu. Tak stało się np. w klasach: III TGO (wychowawca Anna Paluszek), IV TE (wychowawca Urszula Jóźwik) i III THR (wychowawca Agnieszka Trawińska).
Klasa III TGO zrealizowała temat: Tradycje żywieniowe różnych krajów. Uczniowie, pracując w grupach, gromadzili materiały na temat: genezy powstawania wybranej kuchni, jej tradycji żywieniowych, stosowanych przypraw, dzielono się też atrakcyjnymi przepisami kulinarnymi. Efektem pracy uczniów są powstałe prezentacje multimedialne (nt. kuchni włoskiej, polskiej, litewskiej i francuskiej).
Z kolei klasa IV TE pracowała nad tematem: Bezpieczeństwo w internecie – cyberprzemoc. Przed podjęciem problemu wychowawca przeprowadził ankietę, której wyniki dały odpowiedź na pytanie, na ile uczniowie zdają sobie sprawę z zagrożeń płynących z sieci. Poznali podstawowe formy cyberprzestrzeni, cele projektu Helpline, zasady bezpiecznego korzystania z internetu, obejrzeli film „Zaplątani w sieci … ceberbullying”.
Całkowicie inną tematykę podjęła klasa III THR, która pracowała nad tematem Wartość muzyki w moim życiu i regionie. Zakres problemu pozwoliła wychowawcy określić ankieta nt. roli muzyki w świecie. Następnie uczniowie wzajemnie dzielili się swoimi muzycznymi pasjami, rozmawiali o ulubionych utworach, zbierali informacje na temat muzyki regionu (np. hymnu Kępna czy pieśni Bralina), poznawali regionalne młodzieżowe konkursy, a nawet zgłębili związek  między uczeniem się a muzyką.
 W realizację projektów włączyli się również sami nauczyciele-bibliotekarze, np. Maria Cierlak, badająca od wielu lat historię naszej małej ojczyzny, wzięła udział w zajęciach klasy I LOA. Temat: Poznajemy legendy i podania naszej małej ojczyzny realizowała wraz z wychowawcą klasy - Ewą Kijak-Dacko. Podczas zajęć wprowadzających wyjaśniła uczniom główne pojęcia tematu oraz uświadomiła wpływ znajomości legend i podań swojego regionu na odkrywanie własnych korzeni. Następnie uczniowie dzielili się znajomością legend i podań, związanych z ich rodzinnymi miejscowościami. Dzięki zajęciom udało się pozyskać nowe opowieści i w ten sposób uzupełnić zbiory biblioteczne na ten temat.  Realizacja projektów potrwa do końca listopada.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
5 października br. w pokoju nauczycielskim w obecności dyrekcji szkoły odbyło się spotkanie  nauczycieli-bibliotekarzy z wychowawcami klas. Każdy z obecnych wychowawców został zaopatrzony w materiały (notatkę nt. struktury  projektu edukacyjnego oraz w przykładowy scenariusz  przedsięwzięcia). Do końca listopada trwa ich realizacja, ze wstępnych obserwacji wynika, że projekty mają bardzo różnorodny charakter, dotyczą też różnej tematyki, od zagadnień regionalnych, typowo wychowawczych (np. przemoc w sieci) przez badanie istoty niemiecko-polski związków frazeologicznych  po ortograficzne zmagania z nazwami własnymi z zakresu biologii.
Wychowawcy mogą zgłosić się o pomoc do nauczycieli bibliotekarzy według wykazu:
Danuta Wabnic

1. Kl. I LOa- Ewa Kijak-Dacko
2. Kl. I LOb- Katarzyna Górka
3. Kl. I TI- Iwona Idzikowska
4. Kl. I TE- Marta Chrząstowska
5. Kl. II TE- Ewelina Malinowksa
6. Kl. III TGO- Anna Paluszek
7. Kl. III THR- Agnieszka Trawinska
8. Kl. IV TI- Aleksandra Kowalek
Małgorzata Kacprzak

1. Kl. I TAG- Sylwia Waliszewska
2. Kl. I TRM- Katarzyna Grabicka
3. Kl. II TI- Ewa Kowalczyk- Mikołowska
4. Kl. II TAG- Barbara Posiewała
5. Kl. II TRI- Małgorzata Lisiecka
6. Kl. IV TE- Urszula Jóźwik
7. Kl. IV TG- Beata Pietras
8. Kl. IV THR- Karolina Michalska

Grażyna Gatner
1. Kl. II LOb- Ewa Wróblewska
2. Kl. III LOb- Joanna Brajer
3. Kl. III TAM- Beata Wylęga- Grygierzec
4. Kl. IV TA- Marzena Kalinowska
Maria Cierlak

1. Kl. II LOa- Krystyna Skiba
2. Kl. III LOa- Maria Połomska- Wojtasik
3. Kl. III TI- Małgorzata Chyska- Drozd
4. Kl. III TE- Anna Gawrońska

Zainteresowanych odsyłamy również do listy książek sporządzonej po analizie ankiet, w których młodzież ujawniła swoje czytelnicze zainteresowania. Tabela zestawia z kolei uczniowskie preferencje lekturowe.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Biblioteki szkolne do niedawna były całkowicie pomijane w rządowych programach wspierających zakup książek. W 2013 r. rozszerzono program Biblioteki Narodowej „Zakup nowości wydawniczych dla bibliotek” o dodatkowy priorytet 2 – „Zakup nowości wydawniczych do bibliotek publicznych zgodnie z potrzebami partnerskich bibliotek szkolnych” Nie było to rozwiązanie satysfakcjonujące biblioteki szkolne, podjęto więc szereg akcji, aby sytuacje zmienić. Po działaniach między innymi redakcji „Biblioteki w Szkole” w 2016 r. biblioteki szkolne i pedagogiczne zostały objęte Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa, który będzie realizowany do 2020 r.

Nasza biblioteka jest obecnie w trakcie realizacji tego programu czytelniczego w ramach którego już zrealizowano:
• 12.09 br. - podczas spotkań z rodzicami klas pierwszych oraz 14.02. klas drugich, trzecich i czwartych można było na wystawie czytelniczej zapoznać się z regulaminem projektu. Nauczyciele - bibliotekarze zachęcali rodziców do aktywnego udziału w realizacji przedsięwzięcia.
• Przez cały wrzesień trwała akcja wśród młodzieży pn. „Zdecyduj, co będziesz czytał”. Uczniowie pod nadzorem wychowawców wypełniali ankiety, w których prezentowali własne preferencje czytelnicze: określali rodzaj literatury oraz podawali konkretne tytuły książek, które chętnie wypożyczyliby w bibliotece.
Po opracowaniu ankiet sporządzono wykaz tytułów książek proponowanych przez uczniów.
• 29 września br. o godz. 18.00 nauczyciel – bibliotekarz uczestniczył w spotkaniu z Radą Rodziców, przeprowadził ankietę, która umożliwiła rodzicom aktywne uczestnictwo w sporządzaniu listy zakupu książek. Zaprezentowano również propozycje młodzieży. Przedsięwzięcie spotkało się z pozytywną oceną rodziców
• 3 października odbyło się z kolei spotkanie z młodzieżą i opiekunami Samorządu Uczniowskiego celem zasięgnięcia opinii w sprawie zakupu książek. Działania nauczycieli-bibliotekarzy spotkały się z aprobatą SU.
Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa trwa. Przed nami:
• 26 października br. - promocja projektu podczas konsultacji dla rodziców
•  wdrażanie przez wychowawców przy współpracy z nauczycielami - bibliotekarzami w życie szkolnych projektów edukacyjnych z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.
Koordynatorem projektu jest Danuta Wabnic, realizują również: Małgorzata Kacprzak, Maria Cierlak i Grażyna Gatner.


Konkurs plastyczny pod patronatem Starosty Kępińskiego pt. Jądro ciemności” Josepha Conrada”
Biblioteki szkół ponadgimnazjalnych powiatu kępińskiego i kępińska filia PBP Książnicy Pedagogicznej im. A. Parczewskiego w Kaliszu we współpracy z Kępińskim Kołem Polskiego Związku Filatelistów im. T. P. Potworowskiego ogłaszają Konkurs plastyczny pod patronatem Starosty Kępińskiego pt. Jądro ciemności” Josepha Conrada”. Prace konkursowe należy dostarczyć w terminie do 6 listopada 2017 roku do biblioteki szkolnej.

Regulamin konkursu

Książkowe nowości o różnych odcieniach miłości

Jesienne nowości książkowe już w bibiotece szkolnej

Biblioteka dla czytelników

Poniedziałek
: 7:45 - 15:30
Wtorek: 7:45 - 15:30
Środa: 7:45 - 15:00
Czwartek: 7:50 - 14:00
Piątek: 7:45 - 14:00

Kadra biblioteki

Danuta Wabnic - wykształcenie wyższe (mgr z przygotowaniem pedagogicznym)
Małgorzata Kacprzak - wykształcenie wyższ
e (mgr z przygotowaniem pedagogicznym)
Maria Cierlak - wykształcenie wyższ
e (mgr z przygotowaniem pedagogicznym)

Czytelnia

Poniedziałek:
8:00 - 15:15
Wtorek:
8:00 - 15:00
Środa:
8:45 - 15:00
Czwartek:
8:00 - 14:00
Piątek:
8:00 - 14:00

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego